Wednesday, March 11, 2009

ORANG KITA.

Muka2 org yg ikuti demonstrasi jalanan rata2 nampaknya org. kita...berimosi sekali memperjuangkan bahasa...kita pun kurang yakin apakah mereka ini erti bahasa.Tapi kita cukup yakin ada orang yang baling batu sembungi tangan dan orang itu sedang tersenyum lebar melihat kejayaannya sebagai penghasut yang pandai.Sedih melihat gelagat orang kita yg. begitu mudah diperalatkan.Yang tersenyum lebar itu pun org. kita juga dan kita pun sedih juga melihat dia yg. menghalalkan semua cara semata2 nak jadi ketua...saolah2 lupa kpd. Tuhan.(AstafirrulALLAHhalazim.)

Sampai bilakah bilakah mentallity orang kita akan berubah...adakah salepas 2020 satelah kita mencapai taraf negara maju...atau pun 500 tahun lagi .Adakah ini menjadi satu "faktor?"

Bagi kita orang biasa yang penting ialah grade anak2...bahasa pengantar apa pun bolih diterima mithalnya bahasa pelajaran sains dan mathematics.Tak payah turut pening kepala dgn. pakar2 bahasa yang mencari milage mereka sendiri.

Jiran kita score juga biar dlm apa bahasa pun, padahal itu bukan bahasa ibunda mereka pun.Persoalannya bahasa lebih penting atau usaha kuat itu lebih penting?.

BAHASA MELAYU KA....BAHASA KEBANGSAAN KE...itu pun sampai sekarang belum selesai.

No comments:

Post a Comment